பொதுவாக படங்கள் எல்லாம் ஒன்று அழுத்தமான திரைக்கதையோடு இருக்கவேண்டும் அல்லது படம் முழுக்க துணுக்குத்தோரணமாக இருக்கவேண்டும் என்ற நிர்பந்தம் ஒரு பார்வையாளராக உங்களுக்கு இல்லையென்றால்.. ஒரு மெல்லிய  wafer this storyline-ஐ எளிய காட்சிகளோடு, compelling visuals உடன் சொல்லப்பட்டால் அதை ரசிப்பவராக இருந்தால் இந்த படம் நிச்சயம் உங்களுக்கு பிடிக்கும். அதிலும் மஞ்சு வாரியர், ரீமா கல்லிங்கல் என்ற நடிப்பு ராட்சஸிகள் படத்தை தங்கள் தோள்களில் சுமப்பதாக இருந்தால்.. பார்ப்பவர்களுக்கு நிச்சயம் பரவசம் தான்.

என்னும் எப்போழும்... படத்தின் தலைப்பை இயக்குனர் சத்யன் அந்திக்காடு அறிவித்தப்போது தமிழ் "எங்கேயும் எப்போது"மை நினைவுபடுத்தியதால் கொஞ்சம் எரிச்சலாகவே இருந்தது. இருந்தாலும் படத்தில் இருப்பது மஞ்சு வாரியரும், மோகன்லாலும் ஆயிற்றே.... அலுப்பை எல்லாம் ஒதுக்கி வைத்துவிட்டு படத்தை ஆர்வத்துடன் எதிர்பார்த்திருந்தேன். படம் பார்த்தபோது தலைப்பு கவிதையாக பொருந்தியிருந்தது. கொஞ்சம் haunting-ஆக இருந்தது. ஆனால் எத்தனை பேருக்கு இந்த தலைப்பு பொருத்தம் புரிந்திருக்கும் என்று தெரியவில்லை.

The "Drishyam" wave is unprecedented. It is quite normal to remake a successful malayalam movie into other languages but "Drishyam" goes beyond the conventional set of languages that remakes touch. But the movie attracted its share of negative feedback regarding the plagiarism and accusations however that went largely unnoticed due to the magnitude of its success. "Drishyam" is the first malayalam movie to cross the Rs. 50 Crore mark which is a great achievement considering the size of their market. Now let me come to the plagiarism part.

ஒழிமுறி

ஒழிமுறி - விவாகரத்துக்கு மலையாளத்தில் விவாகமோசனம் என்ற வார்த்தை இருந்தபோதும் திருவிதாங்கூர் சமஸ்தானத்தில் (தற்போதைய நாகர்கோவில் / கன்யாகுமரியுடன் இணைந்த பகுதி) ‘ஒழிமுறி’ என்ற உள்ளூர் பதம் பிரயோகப்படுத்தப்படுகிறது. திருவிதாங்கூர் சமஸ்தானத்தில் பெண்களுக்கு உயரிய மதிப்பு மட்டுமல்ல, சமூக அமைப்பில் இயல்பாகவே அதிகாரமும் கொடுக்கப்பட்டுள்ளது. அதிகாரம் என்றால் சொத்துரிமை மட்டுமல்ல, தனது திருமணத்தை தொடர முடிவு எடுக்குமளவுக்கு அனுமதி. இந்த திருமணத்தை தொடர விருப்பமில்லை என்றால் ஒரு வெற்றிலைத் துண்டை / வெற்றிலைப்பெட்டியை திண்ணையில் வைத்து கணவனை வெளியேற்றும் அளவுக்கு சட்ட ரீதியாக அதிகாரம் பெற்றவர்கள் நாயர் பெண்கள். இந்த பின்புலத்தில் ஆண், பெண்ணுக்கிடையே நடைபெற்ற war of sexes-ஐ மனம் தொடும் விதமாக எழுதியிருக்கிறார் எழுத்தாளர் ஜெயமோகன்.

Melvilasomரொம்ப நாட்களாக பார்க்கவேண்டும் என்று wish list-ல் இருந்த இரண்டு படங்கள் சமீபத்தில் Youtube-லிருந்து பதிவிறக்கத்துக்கு கிடைத்தது. விடுவோமா? நெடுநாளைய ஆசையை தீர்த்துக்கொண்டாயிற்று. அந்த படங்கள் - சமய் (ஹி. 2003) மற்றும் மேல்விலாசம் (மலை. 2010). இரண்டுமே தத்தம் காலத்தில் பரிட்சார்த்த முயற்சி என்று விமர்சகர்களாலும் ரசிகர்களாலும் ஏகமனதாக ஏற்றுக்கொள்ளப்பட்டவை. தேவையற்ற வணிகரீதியான சமாச்சாரங்களை தவிர்த்துவிட்டு தேவையான அளவுக்கு பட நீளம் கொண்டவை.

TrafficSurprisingly malayalam directors are now obsessed with short english names for the films and last year there was a deluge of movies like Thriller, Cocktail, Traffic, Anwar, Pranchiyettan and Saint, Living together etc. Also the malayalam movies witnessed a change in the patterns of malayalam movies made - urban, slick with stylish hollywood style visuals and of shorter duration which had found the groove with the new generation malayalam audiences. The success of 'Cocktail' and 'Traffic' testifies the same. When I read about good reviews of 'Cocktail' first followed by 'Traffic' at a later time, I unitentionally mixed up with the names. So I initiated the download of 'Traffic' thinking that it was 'Cocktail'. But I am not complaining because 'Traffic' was superior than any of the recent malayalam releases.

Click the image to read furtherஇயக்குநர்களின்  வயதை அவர்களின் சமீபத்திய படத்தை வைத்து அறிந்துக்கொள்ளலாமா? எனக்கு பிடித்த மலையாள இயக்குநர் சத்யன் அந்திக்காடு அவர்களின் பழைய படங்களை சமீபத்தில் பார்த்ததும் எனக்கு அப்படி தான் தோன்றியது. விமர்சகர்கள் அவருடைய சமீபத்திய படங்களான ‘விநோதயாத்ரா, இன்னத்தே சிந்தா விஷயம், கத தொடருன்னு’ ஆகியவற்றை கிழித்த போது எனக்கு ‘ஏன்  இப்படி சொல்கிறார்கள்? நல்ல குடும்ப படங்களாக தானே உள்ளது’ என்று தோன்றியது. ஆனால் சத்யனின் பழைய படமான ‘அர்த்தம்’ இன்று பார்த்தபோது அவர்களின் விமர்சனத்தின் அர்த்தம் புரிந்தது. மேலும் அவரது பழைய படங்களான ‘பிங்காமி, வரவேற்பு மற்றும் நாடோடி காற்று ஆகியவற்றின் நினைவு வந்தபோது அந்த படங்களில் அவரது இளமையின் துடிப்பும், சமூக அக்கறையும் ஆனால் கடந்த சில வருடங்களாக அவரது படங்களில் தலைதூக்கியிருக்கும் குடும்பம் சார்ந்த அக்கறையும் அவரது வயதை உணர்த்துகிறது. சரி... இப்போது ‘அர்த்த’த்துக்கு வருகிறேன்.

 

AagathanI always keep looking forward for Kamal's movies because my first brushing with the malayalam movies happened with his Azhagiya Ravanan & Niram only. Oflate Kamal seems to be on off track with his worst - "Goal" and "Minnaminnikoottam", but for me he is still young at heart. His last movie "Aagathan" in which he teams up with his erstwhile assistant Dileep after a long time. "Aagathan" meaning "the one who came.." is quite an apt title. The movie goes beyond the mushy romance or tear jerker and the viewers can find it for themselves.

NeelathamaraAfter watching the Lal Jose's last few movies I had actually started looking forward for his movies - just like the way with Sathyan Anthikkad & Kamal's. So his "Neelathamara" was obviously present in my wishlist and the curiousity grew up when I learnt it was actually a remake of old MT Vasudevan Nair's script or the same name, released in 1974, launching the illustrious career of Ambika. But I got a chance to see it last weekend only and the expectations were half fulfilled, why it was so I'll discuss at the later part of this post. Lal Jose's movie was visually stunning, and the scenes moved almost with a lyrical quality but the question was whether the story that worked in 1974 would have been contemporary after 34 years.

Click the image to read furtherVoila.... I saw the Prithviraj's "Vargam" atlast. For some strange reasons unknown to me - I had formed a trilogy of Prithviraj as "Vargam, Vasthavam and Thalappavu". Prithviraj continues to amuse me with his sincerity towards the roles he play on screen. And... after seeing the another movie from my wish list "Paleri Manikyam: Oru Paadhira Kola Padhagathinde Kadha" - an investigative thriller, I have a feeling that Ranjith is becoming the "Messiah of Malayalam Cinema". Then I moved to my another favourite Sibi Malayil's old movie - Mayamayooram, which was a melodramatic tear jerker and finally rounded off the week with Basu Chattaerjee's comedy "Choti Si Baat". A nice way to round off the week was with a Basu Chatterjee / Hrishikesh Mukherjee's movies. Out of jest I searched for other Basu Chatterjee's movies and stumbled upon his "Khatta Meetha". Within few minuted I realised that this was the "original" for Mazhalaipattalam. That sort of put me off and I have to resume it later some day.

Click the image to read furtherFollwed by a similar attempt in Hindi as "Dus Kahaniyan", noted malayalam screenplay writer & director Ranjit assembles a team of 10 talented directors to create a similar fete in Malayalam. These are 10 different stories with a common thread being that all the charcters pass through the Kerala Cafe, a cafetaria in the Ernakulam Railway Station. Beloved director Sathyan Anthikkad gives an introduction to this movie clarifying the general doubts of the public about this movie, in which the stories range from tear jerkers to thrillers. The cast is by a lot of prominent mainstream actors like Mamooty, Dileep, Prithviraj, Srinivasn, Siddique, Navya Nair, Meera Nandhan, Shwetha Menon etc. Quite a mentionable attempt at the Malayalam celluloid screen.

Click the image to read furtherThis weekend got me catching up with some backlog movies which had been a while after downloading. Thankfully the movies were in diverse genres - a cult classic Love Sex Dhoka (Hindi), realistic Rithu (malayalam), fast paced Passenger (malayalam) and a supposedly romantic comedy Bodyguard (malayalam), so I didn't have a fatigue in watching them all together. Why no Tamil movies for me? I seriously want to watch "Angaadi Theru" but I fear that its stark reality might depress me. Anyway no point in escaping from the reality, so I have pushed it for sometimes next week. And.... I don't want to commit suicide by watching MD's Suraa because I have so much of aspirations to do in my life.